Extract from speech by Anja Berkelaar

From the opening of exhibition at World Trade Center Art Gallery in Rotterdam,
Februari 3 – 25, 2008


Deze prachtige ruimte in mijn geliefde WTC-gebouw vraagt om bijzonder ondernemerschap, waarvan wij nu als publiek gaan genieten. We zijn hier vanwege het hardop uitgesproken vertrouwen van de galeriehouder Martin Bijl in het werk van Nelleke Camfferman / schilderijen en Liesbeth de Jonge / keramiek. De opening van de tentoonstelling is een kwetsbaar / breekbaar moment voor de kunstenaar. De kunstenaar laat zich zien op volle sterkte, maar toont zich tegelijkertijd zwak. Krijg ik nu de erkenning van het eigen ik / mijn eigen stijl? Ja, jullie zijn waarlijk de moeite waard om naar te kijken. Nog beter: het is een genot om te kijken. Ik blijf kijken, sta open voor jouw boodschap. We gaan de interactie met het beeld - dat jullie de kijker wilde geven - aan. Je daagt me uit om stil te staan, me aandacht te geven. Echt te kijken, niet zomaar ‘rush/rush’. Wil je de tijd nemen om te zien? En wie geeft zich gewoon over aan de impuls om het te willen veroveren, dit werk te willen hebben? Ruimte in het huis of kantoor voor jou te maken. Om me te hechten aan je werk en er langer van kunnen te genieten.

Liesbeth de Jonge’s werk, haar keramiek is een recente ontwikkeling, ontstaan in 2000. Zonder Hiroyuki Matsumo was zij niet het pad der klei en textuur op gegaan. Daarvoor moeten we de meester dankbaar zijn dat hij haar talent h/erkende. Haar werk heeft juist een duidelijk onder en boven. Een geaardheid die zijn oorsprong vindt in de functionaliteit van de keramiek. De keramiek laat stille levenskracht zien. Ademt verbondenheid en pure liefde voor Japan, de theeceremonie, de Zen tuin, de stenen, het strand. De techniek - naked Raku en gerookte Raku – biedt haar alle ruimte tot inventiviteit. Het is eindeloos. Dan te bedenken dat je als kunstenaar ‘jezelf bent’, buiten met een gasoven, met een temperatuur van 900 graden! Door de objecten na het stoken te roken, valt de glazuur eraf en ontstaat er onvoorspelbaar patroon en prachtig weefsel van craquelé. Evenals bij Nelleke: ieder stuk is uniek. Heerlijk, geen meer van hetzelfde. Alleen voor jou staat het object subject te zijn. Prachtig!

Wat het werk van deze twee bijzondere vrouwen bindt en onderscheidt is dat beide kunstenaars een constante verandering omarmen. Omdat het leven verandert, verandert het werk. De verandering wordt hiermee een vitale energieke levenskracht. Beiden scheppen verstilling, ordening en soberheid. Deze twee dames laten ons, elk op een heel verschillende manier, maar toch verwant, iets van een grote scheppingsdrang en de o zo herkenbare zucht tot perfectionisme zien. Wij kunnen daar alleen maar sterker van worden.


Back